Настає
той час в житті кожної дитини, коли вона переступає поріг дитячого садка. Адже,
відповідно до ст..4 Закону України «Про дошкільну освіту», дошкільна освіта є
обов’язково. Складовою безперервної освіти в Україні.
Адаптація
– це пристосування організму до нової ситуації, а для дитини дитячий садок,
поза сумнівом, є новим, ще невідомим простором, із новим оточенням і
стосунками. Адаптація (з лат. «пристосування») – процес призвичаєння організму,
що відбувається на різних рівнях: фізіологічному, соціальному, психологічному.
Адаптація – активне засвоєння прийнятих у суспільстві норм і оволодіння
відповідними формами спілкування й діяльності.
Чи у
всіх дітей однакова поведінка при вступі в садок? Ні. Одні діти впевнені,
вибирають гру, йдуть на контакт із дітьми й дорослими,
інші – менш упевнені,
більше спостерігають, деякі – виявляють негативізм, небажання йти в групу,
відхиляють усі пропозиції, бояться відійти від батьків, голосно плачуть.
Причини
такої поведінки різні: це і відсутність режиму вдома, й невміння гратися, й не
сформованість навичок самообслуговування. Однак основна причина – недостатній
досвід спілкування з однолітками та дорослими.
Процес
пристосування (адаптації) до дитячого садка проходить індивідуально. Середній
строк адаптації дітей раннього віку – 7-15 днів, молодшого дошкільного віку –
2-3 тижні, старшого дошкільного віку – 1 місяць.виникнення у дитини стійкого
«адаптаційного синдрому» свідчить про її неготовність до виходу із сім’ї.
Виокремлюють такі ступені адаптації:
· Легкий – поведінка дитини
нормалізується (протягом 10 – 15 днів) – фізіологічна, природна адаптація;
· Середній (протягом 15 – 30
днів) – дитина худне, хворіє, але не важко, без ускладнень;
· Важкий (триває від 2
місяців і більше) – патологічна адаптація.
Виходячи
з цього, виокремлюють три групи дітей за характером пристосування до нових умов
життя.
Перша
група – ті, для кого процес адаптації легкий і безболісний. Такі діти
комунікабельні, самостійні, спілкування батьків із ними доброзичливе.
Друга
група – малюки, котрі адаптуються повільніше і важче. Поведінка нестала.
Зацікавлення грою змінюється байдужістю, вередуванням. Малятам бракує довіри у
ставленні до вихователів, інших дітей навички гри та спілкування розвинені
недостатньо. Діти малоініціативні, менш самостіні, дещо можуть робити самі але
здебільшого залежать від дорослого. З боку батьків простежується нестабільність
у спілкуванні: доброзичливі, привітні звертання змінюються криком, погрозами
або збільшенням вимог.
Третя
група – діти, які важко пристосовуються до нового оточення. Вони зазвичай
несамостійні, швидко втомлюються, ігрові навички не сформовані. У досвіді таких
дітей – прояви авторитарності, жорстокості (чи навпаки – зайвої поступливості)
з боку дорослих, що спричиняє страх, недовіру до вихователя або повне
ігнорування його та інших дітей. Сон і апетит погані або зовсім відсутні. Діти
часто хворіють, що ще більше вповільнює звикання до нового оточення й до нових
вимог.
Щоб
процес адаптації не затягувався, необхідно:
· Давати позитивні
настановлення, підтримувати бажання дитини йти в садок;
· Дитина має відчувати повне
розуміння між батьками та вихователями, тоді вона швидше звикає;
· У перші дні – короткочасне
перебування у групі – 1-2 години;
· Наблизити домашній режим
до садкового;
· Утримуватися від шумних
масових вистав, або зменшити емоційне навантаження;
· Навчати навичок
самообслуговування (одягання, умивання, складання іграшок).
Головною
педагогічною умовою успішної адаптації дитини до дитячого садочка є єдність
вимог до малюка в сім’ї та дитсадка. Правильна поведінка рідних у період адаптації
дуже важлива, педагоги повинні надати рекомендації батькам:
· Дитині потрібно говорити,
що вона вже доросла;
· Не залишати дитину на
цілий день у групі;
· Гуляти на майданчику після
відвідування садка;
· Давати із собою улюблені
іграшки;
· Повідомляти вихователя про
особливі звички дитини;
· Придумати ритуал
«прощання» й обіграти його вдома;
· Зустрічати дитину з
посмішкою;
· Розповідати якомога більше
позитивного про садок;
· Підтримувати самостійність
дитини вдома.
(
Джерело інформації – Ясінська Х. Адаптація
дітей раннього віку до перебування в ДНЗ// Психолог дошкілля. – №4(21).
СИМПТОМИ ЕМОЦІЙНО-НЕРВОВОГО НАПРУЖЕННЯ У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ1.Часті неадекватні негативні емоції та емоційні стани – плач, капризування, плаксивість, тривала депресія, апатія, байдужість, знижений настрій, немотивовані напади гніву; високий індекс вікових страхів або поява страхів, не властивих віку 9 страх смерті притаманний дитя 6-7 років, але наявний у 2-3 річної дитини); високий рівень загальної ситуативної тривожності; висока конфліктність з оточуючими, зокрема з дітьми.
2.Відсутність або мінімальний вияв позитивних емоцій, позитивної реакції на нові іграшки.
3.Відсутність чітко диференційованої емоційної реакції на різни х людей.
4.Відсутність здатності відгукуватися на емоційний стан близької людини.
5.Надмірна обережність і побоювання небезпечних предметів.
6.Занижена комунікабельність дитини ( їй важко в ступити в контакт із незнайомими людьми).
7.Зниження пізнавальної діяльності (практична відсутність реакції новизни).
8.Знижена ігрова діяльність або її відсутність.
9.Малюнки на вільні теми, зазвичай у темних кольорах, песимістичного змісту.
10.Зміна рухової активності ( підвищення або зниження).
11.Зниження або підвищення апетиту.
12.Проблеми зі сном (аж до безсоння).
13.Небажання відвідувати ДНЗ.
ОЗНАКИ ЕМОЦІЙНОГО КОМФОРТУ ДИТИНИ ПІД ЧАС ПЕРЕБУВАННЯ ЇЇ В ДНЗ
1.Бажання йти до дитячого садка.
2.Адекватний вияв емоцій дитиною, наявність позитивних емоцій, позитивна реакція на нові іграшки.
3.Здатність дитини адекватно й достатньо тривало відгукуватися на емоційні реакції оточення.
4.Висока комунікабельність дитини.
5.Висока пізнавальна діяльність та активність.
6.Активна ігрова діяльність.
7.Малюнки у світлих тонах.
8.Стабільність рухової активності – дитина рухлива.
9.Відсутність проблем зі сном, їжею.
ПРИЧИНИ НЕВРІВНОВАЖЕНОСТІ ПОВЕДІНКИ У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ
1. Хвороба.
2. Дефіцит спілкування з дорослими.
3. Відсутність умов для активної діяльності.
4. Відсутність сенсорних подразників (іграшки, предмети для маніпулювання).
5. Не задоволення органічних потреб дітей.
6. Стомлення.
ПРИЧИНИ СТОМЛЮВАНОСТІ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ
1. Тривале перебування без сну.
2. Непосильне фізичне і розумове навантаження.
3. Хронічне недосипання.
4. Недотримання режиму.
5. Неправильна організація діяльності.
Як допомогти дитині адаптуватися до ДНЗ
1.
Батькам не залишати дитину в дитячому садку на цілий день. Перший тиждень
бажано – на 2-3 години, потім час
необхідно поступово збільшувати до 5-6 годин.
2.
Створити спокійний, безконфліктний клімат у сім’ї, берегти ослаблену нервову
систему малюка. У ДНЗ і вдома не збільшувати, а зменшувати навантаження..
3. Не
реагувати на витівки малюка і не карати за капризи у період адаптації до ДНЗ,
4.
Батькам слід гратися з дитиною, використовуючи домашні іграшки, у гру „Дитячий
садок”, де одна з іграшок буде дитиною. Простеживши, що „робить” ця іграшка, що
говорить, допомогти дитині знайти іграшці друзів. Вирішенню проблем дитини
сприятиме орієнтування гри на позитивні результати.
5. Із
самого початку батькам слід допомогти дитині легко увійти до дитячого садка.
Адже вона вперше в житті розлучається з домівкою, з батьками, віддаляється від
них, хоч і на кілька годин.
6.
Розлучаючись з дитиною під час ранкового прощання у дитячому садку батькам
варто пообіцяти дитині, що вони неодмінно за нею повернуться. Мамі і татові
потрібно постійно говорити дитині, що вони її люблять.
7.
Коли зранку батьки приводять малюка в ДНЗ, вихователі мають допомогти їм
попрощатися з дитиною легко і швидко. Звичайно, батьки турбуються про те, як
буде їхньому малюку в дитсадку, але довгі прощання зі стурбованим виразом
обличчя стривожать дитину, і вона довго не відпускатиме тата чи маму.
8.
Необхідно й у вихідні дні дотримуватися такого режиму дня, як і в дитячому
садку.
9. Не
можна „кутати” дитину, одягати її слід відповідно до температури у приміщенні
дитячого садка.
10. Якщо малюк важко
розлучається з матір’ю, то бажано перші кілька тижнів доручити відводити дитину
в дитячий садок батькові, або сестрі/брату чи дідусеві/бабусі.
11. Батьки не повинні
допускати перерви у відвідуванні дитсадка-тиждень удома не тільки не допоможе
малюкові адаптуватися, але й продемонструє йому, що є інший варіант, якого
можна всіма силами добиватися, це може перерости у нервові розлади.
12. У деяких випадках
потрібна консультація фахівця, а якщо малюк не адаптується до нових умов
протягом року, можливо, краще припинити відвідувати дитячий садок. Навіть у
цьому випадку необхідно ретельно стежити за станом дитини, щоб пізніше, коли
прийде час іти до школи, не було подібних проблем.
13. Вчити дитину вдома бути
самостійною. Тобто гратися самій (наприклад, перебуваючи самій в кімнаті,
тоді як дорослі є вдома, але не в її полі зору – щоб виникало відчуття
самостійності), також їсти самостійно, одягатися самостійно, без допомоги
дорослих. Вона має навчитися самостійності для того, щоб в садочку вона була
впевнена в собі, їй не було страшно самій, вона могла виконувати там всі дії
сама, не переживаючи що щось піде не так, а не буде кому допомогти.
14. Стиль розмови (особливо
коли дитина вередує) має бути строгим та чітким (але без негативного
тону чи крику). Тобто дитина має чітко розуміти, що від неї вимагається і
розуміти, що це не можна змінти. Наприклад – „ти зараз маєш піти у ванну
і сама помити руки”. Так само і з садочком – потрібно давати чітку інструкцію –
наприклад „А зараз ти сама одягаєшся, взуваєшся, вдягаєш курточку і ми ідемо в
садочок”. Оскільки чим більше іти в неї на поводу, чим більше іти на поступки,
чи виправдовуватися – тим більше вона капризує, бо розуміє, що може маніпулювати
цим.
15. Дитині в ранньому віці
необхідні чіткі рамки, які вона ще не може встановити собі сама, і це
мають зробити дорослі. Тобто за допомогою дорослих вона має зрозуміти, що можна
собі дозволити, а чого робити не можна, що є визначений час для сну, їжі,
садочку, прогулянки і так далі. Це буде в неї викликати відчуття стабільності і
спокою.
Також
цьому відчуттю впевненості і спокою сприяє те, що думка батьків є одностайною,
тобто мама з татом не суперечать одне одному. Не може бути так, що наприклад
мама щось дозволяє, а тато ні.
16. Ходіння у садочок для
дитини має стати чимось, що саме собою розуміється – регулярним і стабільним.
Використана література:
Стреж Л. Сходинки адаптації дітей раннього віку
Немає коментарів:
Дописати коментар